لندن با پاريس براي سلطه بر مالي همدست شد
اشغالگري به سبك آمريكايي

گروه بين الملل- در چارچوب سياست‌هاي استعماري كشورهاي غربي، فرانسه در حالي از سناريوي آمريكايي ادعاي مبارزه با تروريسم براي حضور نظامي در مالي بهره‌ مي‌گيرد كه انگليسي‌ها نيز براي رسيدن به منافع سلطه‌طلبانه، به شراكت در اشغالگري فرانسه در مالي روي آورده اند. كشورهاي غربي كه از حضور در خاورميانه نااميد شده‌اند، برآنند تا با حضور در آفريقا، غارت اين كشورها را اجرايي سازند. بر اين اساس آنها ورود نظامي به آفريقا را در دستور كار دارند. در اين چارچوب فرانسه و انگليس كه سابقه‌اي طولاني در استعمار آفريقا دارند، برآنند تا بارديگر حضور در اين قاره را اجرايي سازند.

همزمان با تحركات فرانسه براي ورود به كشور آفريقايي مالي، انگلیس اعلام کرد که از فرانسه در حمله به شورشیان در مالی، حمایت های لجستیکی نظامی خواهد کرد. انگليس اعلام کرد که در طول حملات هوایی نیروهای فرانسوی به تندروهای ستیزه جو در مالی، به نیروهای فرانسه کمک های پشتیبانی و لجستیکی خواهد کرد. دفتر دیوید کامرون با صدور بیانیه ای در این باره گفت: نخست وزیر توافق کرده تا بریتانیا کمک های نظامی لجستیکی برای کمک به نقل و انتقال نیروهای خارجی بکند و به سرعت مالی را تجهیز کند. داونینیگ استریت در بیانیه خود اعلام کرده که 2هواپیمای نظامی حمل و نقل در مالی مستقر خواهند شد. به دنبال عمليات نظامی فرانسه در کشورهای مالی و سومالی، "فرانسوا اولاند" ریيس‌جمهور فرانسه، اعلام کرد که تدابير امنيتی در فرانسه برای مقابله با اقدام های تلافی جویانه احتمالی تشديد می شود. فرانسه از جمعه در کنار نيروهاي ارتش مالي با گروه هاي اسلام گرايي که کنترل بخشي از خاک اين کشور را در دست گرفته اند، مي جنگند. در همين حال، فرانسوا اولاند گفته است که دستور اعزام چند صد سرباز فرانسوی به مالی را صادر کرده ولی اقدامات آنها محدود به کمک به نيروهای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفريقا (اکوواز) خواهد بود.در چارچوب سياست‌هاي اشغالگرايانه، نيروهای فرانسوی عملياتی را شنبه برای آزاد سازی يک مامور مخفی فرانسوی که بیش از 3 سال پیش در اختيار گروه الشباب است، در سومالی انجام دادند.
گزارش ها حاکی است که در عمليات نيروهای فرانسه در سومالی، 2 نيروی فرانسوی کشته شده است. فرانسه در حالي به اشغال مالي مي‌پردازد كه براي توجيه اقدامات خود برخي كشورهاي آفريقايي را نيز به كار گرفته است. کشورهای سنگال ، بورگینافاسو و نیجر اعلام کردند یکهزار و 500 نیروی نظامی به مالی اعزام خواهند کرد. اين در شرايطي است كه دومينيک دوويلپن نخست وزير اسبق فرانسه از عمليات نظامي فرانسه درآفريقا انتقاد کرد .همچنين نماینده روسیه در امور آفریقا اعلام کرد، هرگونه عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان در کشور مالی باید مورد تایید و تصویب اتحادیه آفریقا و سازمان ملل باشد. شبکه المیادین نيز اعلام کرد عبد المالک دروکدال رهبر القاعده در کشورهای مغرب اسلامی در یک نوار ویدیویی که روی شبکه اینترنت منتشر شد، تاکید کرد اگر حمله به شمال کشور مالی تداوم یابد، صحرای آفریقا به گورستان سربازان خارجی که به شمال مالی حمله کرده اند تبدیل می‌شود.لازم به ذكر است غربي‌ها در حالي با ادعاي مبارزه با تروريسم به مالي وارد شده‌اند كه همين كشورها با حمايت از گرو‌هاي تروريستي و القاعده به دنبال بحران سازي در سوريه هستند. لازم به ذكر است دیونکوندا تراوری رییس جمهور مالی تلفات ارتش این کشور در درگیری با گروه های مسلح در شهر «کونا» در مرکز این کشور را 11 کشته و 60 زخمی اعلام کرد. در اين ميان در كنار مردم فرانسه، ده‌ها انگلیسی در اعتراض به دخالت نظامی فرانسه در مالی تظاهرات کردند. نكته قابل توجه آنكه همزمان با تحركات غرب در آفريقا، برلوسكني نخست وزیر سابق ایتالیا با اشاره به قضیه لیبی اتفاقات منطقه را به دور از دموکراسی و فقط یک دعوای استعماری برای غصب منابع دولت‌های خاورمیانه دانست.