تولد مدرسه ای جدید در ایران
«نانو» هنرستانی شد

گروه اجتماعی- ایران در حالی خود را وارد رقابت با غول های فن آوری نانو کرده است که ندادن امکانات کافی و تسهیلات به مخترعان و پژوهشگران سال هاست به دغدغه ای کهنه تبدیل شده ولی در این میان وزارت آموزش و پرورش در یک اقدام انقلابی تصمیم به راه اندازی هنرستان های نانو کرده است که امید می رود به زودی جوانان ایرانی رتبه 29 جدول تعداد اختراعات منتشر شده در فناوری نانو را شکسته و رکورد دار فن آوری نانو شوند.

می گویند آب روی این پارچه پایین نمی رود، شیشه هایی که بخار نمی کنند، اسپره ای که بوی بد را از سطل آشغال دور می کند و صدها خبر جالب که هر خواننده ای را به خود جلب می کند. اینها معجزه نیستند بلکه اتم هایی هستند که زیبا و شمرده شمرده و مرتب کنار هم چیده شده تا محصول را به نام محصول نانویی تعریف کنند.بگذارید قصه نانو را این گونه آغاز کنیم. در حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، دموکریتوس فیلسوف یونانی، برای اولین بار واژه اتم را که در زبان یونانی به معنی تقسیم نشدنی است، برای توصیف ذرات سازنده مواد به کار برد. از این رو شاید بتوان او را پدر فناوری و علوم نانو دانست. ولی امروز این فن آوری قیامتی در علم برپا کرده است. فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن مهار ماده یا دستگاه‌هایی در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند. شاید بتوان گفت که نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیمه رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.

هنرستان نانو متولد شد
آنقدر این علوم جدید جذاب و قابل توجه است که سال هاست دانش آموزان ایرانی به دنبال مکانی برای آموزش این علوم هستند. ولی وزارت آموزش و پرورش به این دغدغه ها پایان داده و در یک طرح ابتکاری می خواهد مدرسه نانویی ایجاد کند. سید علی یزدیخواه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از افتتاح اولین هنرستان نانو در کشور در سال تحصیلی آینده خبر داده و گفته: این هنرستان با اعتبار ۲ میلیارد تومان احداث شده است. یزدیخواه گفت: البته فعلا این هنرستان پسرانه است و حدود 150 دانش‌آموز از تابستان سال آینده در این هنرستان تحصیل را آغاز می‌کنند.
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدیم پژوهش سراها در رشد و گسترش علمی کشور بسیار تأثیرگذار هستند، ادامه داد: در مدرسه های کشور حتی در دبستان‌ها، جشنواره مطالعات و تحقیق تحت عنوان جشنواره جابر بن حیان را برگزار می‌کنیم و مدرسه‌ای را در کشور پیدا نمی‌کنید که در زمینه پژوهش و تحقیق کار نکرده باشد.

ایجاد 7 آزمایشگاه نانویی در کشور
البته داستان به همین جا ختم نشده و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده قرار است هفت آزمایشگاه دانش‌آموزی در کشور تا پایان سال افتتاح شود.
ابراهیم سحر خیز گفته: با همکاری ستاد نانو در نظر داریم تا علاوه بر تهران مقدمات راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ‏دانش‌آموزی را در 6 استان دیگر کشور فراهم کنیم. وی با اشاره به اهمیت نقش پژوهش در روند آموزشی گفت: ما معتقدیم که درس های آزمایشگاهی جایگاه عمیقی را ‏که در آموزش باید داشته باشند، ندارند و برای افزایش عمق یادگیری و استفاده از آن در راستای اقتصاد دانش‌بنیان ناگزیریم تفکر پژوهشی را ‏در این عرصه نهادینه کنیم. راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو می‌تواند اولین قدم باشد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اعلام این نکته که هر مدرسه می‌تواند یک پژوهش سرا باشد گفت: باید عدالت آموزشی ‏را مد نظر داشته باشیم تا همه دانش‌آموزان ما از همه امکانات به یک اندازه استفاده کنند. این مدیر دولتی و آموزشی اظهار داشته: برنامه ما این است که در هر استان حداقل یک آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو راه‌اندازی کنیم، البته این آزمایشگاه‌ ظرفیت آن را دارد که همه ی300 پژوهش سرای دانش‌آموزی کشور به آن مجهز شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اهمیت توجه به پژوهش سراهای دانش‌آموزی، تعامل با پارک‌های علم و ‏فناوری را از برنامه‌های در دست اجرا عنوان کرد و گفت: برای اینکه دانش‌آموزان با فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو بصورت کاربردی ‏آشنا شوند در قالب اردوهای علمی از این مراکز بازدید خواهیم داشت.
این خبرخوش وزارت آموزش و پرورش در حالی است که آمارها نشان می دهد تا پایان دسامبر 2012، حدود 27 هزار اختراع مرتبط با فناوری نانو در اداره ‏ثبت اختراعات آمریکا منتشر شده است که آمریکا با ‏‎15‎‏ ‏هزار اختراع منتشر شده، 57 درصد از کل اختراعات منتشر شده را به خود اختصاص داده و در جایگاه اول قرار دارد. پس از آن کشورهای ژاپن، کره جنوبی و تایوان در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند؛ و ایران در ردیف 29 با 22 اختراع قرار دارد. شاید این اقدام به موقع آموزش و پرورش بتواند انقلاب بزرگی در تولیدات و اختراعات نانویی در کشور پدید آورد که باید به مسئولان این وزارت‌خانه تمشک طلایی داد.